Kosten na inzet AED worden vanaf 2018 makkelijker vergoed

Sind 1 januari 2018 wordt het veel gemakkelijker om de kosten van de inzet van uw AED vergoed te krijgen. Nu zijn de kosten vaak voor rekening van de eigenaar van de AED, terwijl de kosten in veel gevallen (als u als eigenaar van de AED geen zorgaanbieder bent) eigenlijk voor vergoeding in aanmerking komen.

Kosten gebruiksklaar maken AED

Misschien heeft u het al wel eens meegemaakt dat uw AED is ingezet. Om uw AED na de inzet weer gebruiksklaar te maken, moeten de elektroden vervangen worden en soms ook de batterij. Er worden dus kosten gemaakt. Maar wie betaalt die kosten? En worden deze vergoed?

Eigenaar betaald kosten AED

In de praktijk blijkt het nu vaak de eigenaar van de AED te zijn die de kosten betaald. Om deze kosten vergoed te krijgen zouden deze opgegeven moeten worden aan de zorgverzekeraar van het slachtoffer. Maar in een situatie waarbij de AED is ingezet is dat natuurlijk niet het eerste waar aan gedacht wordt. En achteraf is de noodzakelijke informatie vaak moeilijk te achterhalen.

Kosten inzet worden vergoed

Dat de kosten voor het inzetbaar houden van een AED vaak voor rekening van de eigenaar zijn, zou geen drempel mogen vormen voor de aanschaf van een AED. De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft daarom besloten dat de kosten die na de inzet van een AED gemaakt moeten worden makkelijker vergoed gaan worden. Vanaf 1 januari 2018 kunnen de gemaakte kosten voor het weer inzetbaar maken van een AED doorgeven worden aan de Regionale Ambulancevoorziening (RAV). De RAV vergoed deze kosten dan aan de eigenaar van de AED. Kijk hier voor meer informatie op de site van de Nederlandse Zorgautoriteit.